İlk Mobil İktisadi ve İdari Bilimler Sözlüğü



İlk kez düzenlenen mobil akademik iktisadi ve idari bilimler sözlüğüm, bugün Mamak Havadis gazetesinde yayınlandı.
Sizlerle paylaşıyorum. Sevgiyle kalın


http://mamakhavadis.com/ilk-mobil-akademik-iktisadi-ve-idari-bilimler-sozlugu?fbclid=IwAR22cZdtopj9FX7Oaa8_i8j74fGjOGFwB0FrIsXtqg-Hg_QmgM2v5OiRCNY


BU SÖZLÜĞÜ NEDEN YAZDIM
Ülkemizde ilk kez yayınlanacak olan İktisadi ve İdari Bilimler Sözlüğünü, başta uzaktan eğitim görenler olmak üzere, tüm üniversite öğrencilerine doğru, hızlı, konuya uygun, mobil bilgi alabilmeleri için hazırladım. İnovasyonun anlam ve önemini bilen bir kişi olarak; en önemli şey olan zamanın, boş yere harcanmaması, kolay ulaşılması, doğru veri olması ve ilk olması nedeniyle iktisadi ve idari bilimler ve bazı sosyal dersleri de içine alan ilk sözlüğü ortaya çıkarmak ve her sene dinamik değişkenlik gösteren 6.000.000 öğrenciye destek olabileceğini düşünüyorum. 2003 yılından bugüne, müsait oldukça tek başıma yaptığım, 15 yıllık çalışmayı sizlerle paylaşmak istiyorum.
Şu anda ortalama 42.600 kelime, ortalama 130.000 kelime anlamı mevcut. Projenin onay alması halinde halen devam etmekte olan ama tamamlanmayan diğer kitaplarla ilgili çalışmayı da başlatacağım.   
Bu çalışmaya başlamamın nedeni; İ.Ü. okurken, rahatsızlığımdan dolayı üniversiteden terk olup; epilepsi rahatsızlığımın hat safhaya çıkması ile 4 yıla yakın bir süre eve bağımlı ve 3 hafta yatalak kalmayı tatmış bir kişi olarak, 27 yaşında öğrencilik hayatıma devam etmeye başladığım zaman, daha fazla iş hayatına geçmek için uzaktan eğitimi tercih ederek; bu eğitimin sorunlarını görmem idi. Hem örgün, hem de uzaktan eğitimin avantaj ve dezavantajlarını biliyorum. En büyük dezavantajı; çalıştığı dersle ilgili soru sormak için öğretim görevlisine uzak olması…
Örgün eğitime devam eden öğrenciler, derslerini kitaplarından okumak haricinde, öğretmenlerine soru sorarak; kendilerine verilen özetleri okuyarak; kütüphaneleri kullanarak, okullarda yapılan seminer ve eğitimlerden de sorularına cevap bulabiliyorlar. Oysa açık öğretim fakültesi başta olmak üzere, tüm üniversitelerde uzaktan eğitim görenlerin dezavantajları daha fazla. Doğru bilgiyi bulmak için önce internetin sözlük kısmında bulmaya çalışacaktır ki; ortalama 100 kelime anlamı veriliyor; bu da her harf için yaklaşık 3-4 kelime demektir.  Bulamadığı tanıma ulaşmak için kitabı uzun süre karıştırıp; tanımı bulmaya çalışması ve/ya internetten herhangi bir (doğru/yanlış/farklı anlamda) tanıma ulaşmak yerine, dersin konusuna göre, doğru bilgiye ulaşması çok daha iyi olacak ve Türkçemize de yararı dokunacaktır.  Bilgilerin doğru olması ve öğrencinin istediği veriye hemen ulaşabilmesi için, kelimeleri ders-ders ayırarak tanımladım. Bunu birkaç örnekle açıklayabilirim.  
Örneğin kâr kelimesinin muhasebe, işletme ve finansa göre tanımları farklıdır. Muhasebeye göre’Gelir ile gider arasındaki olumlu fark.’ Finansa göre, toplam hasılat ile toplam maliyet arasındaki pozitif farktır’. İşletmeye göre; işletmenin dönemsel olarak sonucunu ölçmek, işletmeyi denetlemek ve büyüyerek yaşamını devam ettirmekte kullanılan bir araçtır. Bu nedenle, her ders tek tek okunarak; kendi ders konusu ile ilgili tanım, sözlüğe ilave edilmiştir. Oysa Türk Dil Kurumu tanımları iktisadi, felsefi, halk dili olarak tanımlamaktadır. Sunulan bu hizmetin kelimenin anlamını arayan öğrenci için yerlilik derecesini siz uzmanlarımıza bırakıyorum.
Gerilla birliklerine bakılınca, düşmana zarar veren hırpalayan eylemler yapanlar olarak tanımlanırken,   Atatürk İlke ve İnkılapları kitabında küçük esnek, hareketli asker grubu olarak tanımlanıyor.
Ortaklık kelimesi ticaret hukukuna göre, iki veya daha çok kimsenin kazanç elde etmek için beraber çalışması olarak geçerken, Türk Siyasi Hayatı kitabındaki tanım ise, siyasi partilerin veya baskı gruplarının belli bir konuda birleşerek; güç oluşturması anlamına gelir.
Benim 15 yıldır (2003-2018) çalışmakta olduğum projemi, önümüzdeki yıl üniversite öğrencilerine sunmak istiyorum. Çalışmayı tamamlamama karşın; sizin konuyu incelemenizden evvel, halka sunmak istemedim. İncelenip; telif hakkı almam durumunda, bunu halkımıza da sunacağım. Elimdeki verinin, başkaları tarafından kullanılmasından çekindiğim için, yayınlama konusunda yavaş ilerleme kaydettim.
BU ÇALIŞMAYI NASIL YAPTIM
Öncelikli olarak ülkemizdeki akademisyenlerin yaptığı tanımlardan yola çıkarak kelimelerin tanımlarına ulaşırken, bulamadığım tanımlarda yabancı üniversitelerin akademisyenlerine ait tanımlardan da yararlandım.
Birincisi; bu kitabı yazabilecek düzeye gelen bir akademisyen, bu işe senelerini vermiş ve işin uzmanı olmuş bir kişidir. Kişinin yazdığı yazılar üzerinde yapılan değişiklikler hem akademisyenin fikirlerine saygısızlık olur;  hem de bir kişinin bilgisi, hazırladığım 100’e yakın dersin ayrı ayrı akademisyeninin toplamı kadar olamaz.
İkincisi, hukuk ile ilgili kelimeler için Türkiye Barolar Birliği, muhasebe kelimeleri için Muhasebeciler Birliği, siyaset bilimi kelimeleri için TBMM sitesi gibi sitelerden verileri ulaştım.
Üçüncüsü, Türk Dil Kurumu sözlüklerin (büyük sözlük, güncel sözlük v.b. gibi) den yararlandım. Çünkü tanımlar edebiyat, iktisat, felsefe gibi bölümlerine göre ayrılmış tanımları da mevcut.
Dördüncüsü ise, yurt dışındaki üniversitelerin sitelerinden tanımları bulup; Türkçeye çevirdim.
Oysa birçok ‘sözlük’ adı altında web sitesi, hatta en iyi bilenen uluslararası sözlük olan Wikipedia’nın bile birçok sözcüğü, kişilerin tanımladığı kelimelerden oluşuyor. Oysa ‘Ebru’nun Sözlüğü’ sadece uzmanların tanımlarından oluşyor.
Benim amacım, hem beni bir ilki hayata geçirmem, hem bir kadın girişici olarak bize uzak olduğu düşünülen mobil çalışmayı sunabilmem, hem kendim kazandığı gibi; hem de öğrencilere fayda sağlamam, hem de sosyal bir sorumluluk olarak Türkçemizin gelişmesine katkıda bulunabilmem ve tabi ki 15 yılın sonunda -e kitap şeklinde olarak, ülkemizde en büyük iktisadi ve idari bilimler akademik sözlüğü hazırlayan kişi olmak isteyerek bu çalışmayı yaptım.
Yaptığım çalışma için Türk Dil Kurumu sözlük bölümü başındaki Prof. Dr. Mehmet Ölmez ile konuştuğumu, Türk Dil Kurumu’nda olmayan birçok yabancı sözcüğün sözlüğümde olduğunu söyleyince, ‘2 yıl yabancı kelime halk tarafından kullanılırsa, biz o sözcüğe eş bir kelime türetiriz demesi’beni çok şaşırtmıştı. Ondan sonra, mail, printer, hamburger, taksi gibi yabancı kelimeleri kullanarak Türkçemizi bozduğumuzu saygı duyuduğum öğretmenimiz Cihad Şener’e anlatmıştım. Kendisinin sözü beni çok etkiledi. ‘Kızım çok güzel bir çalışma yapmışsın ama yanlış bir ülkede. Eğer sen bu çalışmayı Danimarka’da yapsaydın, devlet seni destekler belki de hayatının sonuna kadar iş hayatına gerek duymazdın’demişti. Bu da dilimize verdiğimiz değerin ifadesi; sanırım...
BU SÖZLÜĞÜ NASIL KULLANABİLİRSİNİZ
İktisadi ve İdari Bilimlere ait 5 bölümü içeren işletme, iktisat, çalışma ekonomisi, maliye ve kamu maliyesi tamamen bitmiş,  çalışması devam eden bölümler de var.
Sizin istediğiniz bölümün (örneğin uluslararası ilişkiler) olmaması durumunda, 1. sınıfa ait olan sözlüğü alabilirsiniz. Çünkü 1. sınıf sözlüğü içinde, tüm 1. sınıf derslerine ait kelimeler varken, 4. sınıf sözlüğü içinde, tüm 4. sınıf derslerini kapsayan kelimelere ait tanımlar mevcut. Böylece tüm iktisadi ve idari bilimlerdeki öğrencilerimize destek olabileceğim. Sosyal bilimleri okuyan öğrencilerle, iktisadi ve idari bilimleri okuyan öğrencilerin ortak derslerinin –özellikle ilk iki yıl- ortak olması  nedeniyle, sosyal bilimler öğrencileri de 1., 2.,3.,4. sözlüklerini kullanabilirler.
4 yıllık işletme, iktisat, çalışma ekonomisi, maliye ve kamu maliyesi sözlüğü şeklinde alacağınız ürünler için, kullanım süresi 5 yıldır. 1.,2.,3.,4. sınıf  sözlüğü olarak alınan sözlüklerin kullanım süreleri 2 yıldır.
Bu sözlüğün en büyük özelliği; ekonomi anlamında …….. anlamına gelir’ değil; iktisata göre, muhasebeye göre, işletmeye göre, strateji geliştirmeye göre diye ayrı ayrı tanımları olacaktır. Oysa Türk Dil Kurumu’nda bile bazı kelimeler bu kadar detaylı verilmemiştir.
Ürünün ücretinin alımı yapılırken, formun doldurulup; hesaba para yatırılmasından sonra, en geç 24 saat içerisinde şifre verdiğiniz ileti adresine gönderilecektir. Şifreyi göndermemiz için doğru adres yazılmasını rica ederiz. Her şifre ipad, tablet, diz üstü bilgisayarında,  masa üstü bilgisayarda olmak üzere, sadece 1 yerde tanımlanacaktır. Bir kere tanımlanması tüm kullanımlar için yeterli olacaktır.
BU SÖZLÜKTEN EN İYİ NASIL YARARLABİLİRSİNİZ
Sonuç alabilmek için en önemli konudan başlamak gerekir; yani başarmaya inanmak…. Sizler bir yerlere gidip; para harcamayı değil, öğrenip; başarılı olmayı seçerek, bu sözlüğü tercih etmekle ilk adımınızı attınız.
Bernard Shaw’ın dediği gibi ‘birisine bir şey öğretmeye kalkarsanız, bunu asla öğrenemeyecektir’ der. Benim sözümle ‘öğrenmek, isteyerek; yaparak ve aktif olarak öğrenilecek bir sonuçtur.’
Sadece merak edip; almış olmak için değil, sonuç almak, başarılı olmak için bu sözlüğü tercih edin…
Tanımlara bakarken, herhangi bir bölümdeki tanıma değil; o dersi içeren konuya ait sözlüğe bakılsın ki; istenilen verim tam olarak alınabilinsin…
Yanlış öğrenmek, hiç öğrenmemekten daha kötüdür. Çünkü yeni öğrenen kişi tam olarak öğrenirken, daha önce yanlış verilere ulaşılarak; öğrenilen verilerin tekrar düzeltilmesi en zor olanıdır!
Farklı derslerde, farklı tanımları okumanız, karşılaştırma yaparak; konuyu çok daha iyi anlamanıza yardımcı olacaktır.
Ben de bu sözlüğü öğrencilik dönemimde hazırlamaya başladığım zaman, ‘iyi fikir ama nasıl yapacaksın? ‘kiminle yapacaksın; herhalde tek başına değil; öyle değil mi’ gibi sorular almıştım. 15 yıllık çalışmanın sonucunda tamamladım. 16. yılımda başarabilmemin, sizlerle bunu paylaşabilmemin mutluluğunu yaşıyor ve her zaman kullandığım bir cümle ile bitirmek istiyorum: Karşına çıkan zor olaylara karşı, korku ile değil; azimle karşılık gösterebiliyorsan; kazanan kişi ‘sen’ olacaksın!
BU SÖZLÜĞÜN BİZE KATACAĞI DEĞER NEDİR?
1)Kelime ve terimlerin anlamlarını doğru öğrenmemizi,
2)Öğrendiğimiz kelimelerle, konuyu ezberlemeyip, tam aksine anlayarak ilerlememizi,
3)Başka yazılı kaynak veya elektronik kaynak veyahut kişilere sorarak zaman kaybetmememizi,
4)Konunun daha kolay anlaşılması ile zaman tasarrufu sağlanmasını,
5)Üretim maliyetinin düşük olmasından dolayı, ekonomik bir ürün olarak kullanılması,
6)İnsanların istediği hedeflere ulaşabilmeleri sonucu iş hayatında terfi, kademe ile yükselebilme şanslarının olmasını,
7)Öğrencilerin sosyal hayatta, arkadaşlarına ve ailesine başarılı olduğunu ispatlamasını,
8) Sözcükleri araştırarak sözlük ve kitaplardan bulabilsek de; bulduğumuz verinin, aradığımız tanımın tam karşılığı olmaması ve/veya başka bir anlamının bulunmasıyla oluşabilen yanlış anlaşılmaların engellenmesini,
9)Öğrencilerin mezuniyetlerinin hızlandırılıp; harç ve kurs ödemelerinin azalmasına bir nebze olsa yardımcı olmasını,
10) Kişilerin amaçlarına daha hızlı ulaşmalarını,
11)Çalışmayanların ise, bir şeyler yapabilmesinin verdiği hazzı duyabilmelerini,
12)Önce açık öğretime giden öğrencilerin, daha sonra örgün eğitimdeki öğrencilerin, bazı sitelerden yanlış bilgi alarak, Türkçemizde kelime kirliliğinin oluşmasının önüne geçilmesini
13)Mobil olarak rahat taşınıp, istenildiği zaman ulaşılması sağlayan bir üründür.               
14)Bu mobil sözlüğü kullananlar,sözlüğün homojen, atomize, şeffalık ve mobilite özelliklerinin tamamını kapsadığı bir farkındalığı fark edeceklerdir.
 Sizlerin de en iyi sonucu almanız dileğiyle; hepinize önce okul hayatınızda, daha sonra da yaşamınızda başarılar diliyorum. Sevgiler
                                                                                                                                                                                                                       Ebru ÖZTÜRK

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

NİHAİ HEDEF; ENGELSİZ ENGELLİLER

EPİLEPSİ HASTALARININ SÜRÜCÜ EHLİYETİ ALMALARI İLE İLGİLİ YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK İÇİN HAZIRLANMIŞ OLAN ÖNERİ TASLAĞI

Yeni Epilepsi Derneğinin Kuruluşu